Fragmente
Iubesc fotografiile lui Ansel Adams cu
drumul Wawona din Yosemite nu pentru ca îl vad
pe el stând acolo, ci pentru ca pot sa vad Yosemite
ca si cum eu as fi acolo. Fotografiile lui sunt de succes
deoarece fiecare dintre noi se poate pune în postura
de a privi prin ochii lui. Pentru a realiza acest lucru,
el si-a dezvoltat abilitatea de a privi prin ai nostri.
Edward Weston vorbea despre a fotografia „lucrul
în sine”; Minor White le spunea studentilor
sai: „Nu fotografiati doar ceea ce este, ci ce
altceva mai este.” Imaginea esoterica ne arata
subiectul într-o relatie de semnificatie, ne arata
ca subiectul este demn de observat sau deschide o poarta
spre o perceptie, întelegere sau spre adevaruri
profunde care ne erau înainte inaccesibile.
Prefer un artist care ne arata ceea ce este semnificativ
din mundan celui care ne releva semnificativul din lucrurile
semnificative. Îl prefer pe Weston lui Adams,
pe Josef Sudek lui Eliot Porter, pe Paul Strand fotografilor
de la Time sau Life, pe Norman Rockwell lui Picasso,
pe Charles Dickens lui James Joyce, si o mâncare
buna gatita acasa unei nouvelle cuisine.
Odata ce a stapânit tehnica si mestesugul, orice
artist trebuie sa rezolve adevarata provocare –
aceea de a gasi ceva personal si de a crea din inima,
cu sinceritate.
Definiti un proiect si munciti intens si disciplinat
pentru a produce un numar mare de imagini. Apoi faceti
o selectie finala si mai ales, finita. Abordarea repetata
a aceluiasi subiect, cum facea Weston cu ardeii, este
o metoda cu mai multe sanse de a obtine rezultate semnificative
decât realizarea de imagini la întâmplare
în cautarea unor mari reusite incerte.
Sa fie doar o coincidenta faptul ca Adams si-a petrecut
viata fotografiind în Yosemite si este faimos
si cunoscut pentru acele imagini? Sa fie o coincidenta
faptul ca Weston a petrecut o viata fotografiind la
Point Lobos si ca multe dintre aceste fotografii se
numara printre imaginile sale cele mai cunoscute? Repetitia
este o tema recurenta în fotografierea pe proiecte.
Fotografia este un proces instant, accesibil maselor.
Cere doar putina experienta si aparatura pe care cei
mai multi si-o pot permite. Pare ceva usor. Sari din
masina si creezi arta. Dar nu este deloc usor. Este
seducator si frustrant, solicitant si neiertator. Este
accesibila doar cu mari eforturi, dedicatie, repetitie
si munca grea.
Fotografiile – cel putin cele bune – vorbesc
întotdeauna despre idei; fara idei, fotografiile
sunt simple imagini. O imagine lipsita de o idee este
la fel de sterila ca un paragraf lipsit de un gând.
Este la fel de usor sa faci o fotografie fara continut
precum este sa scrii o propozitie care nu spune nimic.
Am auzit ca Morley Baer obisnuia sa spuna ca pentru
a fi un bun fotograf trebuie sa fii în primul
rând o persoana buna. Prin aceasta, nu cred ca
se referea doar la o persoana morala sau cinstita, ci
mai mult la nevoia de a fi o persoana interesanta, cu
adâncime, maturitate, întelepciune si viziune.
De fapt, imaginile – asemeni muzicii –
pot fi un mod mai puternic de a exprima idei tocmai
deoarece sunt non-verbale. Expresiile verbale au evidentul
dezavantaj de a necesita un limbaj comun si o întelegere
comuna a subtilelor nuante posibile prin limbaj. Imaginile
artistice si muzica depasesc aceste dificultati concentrându-se
asupra aspectului non-verbal al comunicarii. Dar, dupa
cum cuvintele sunt simboluri ale lucrurilor, tot asa
imaginile contin simboluri care trebuie întelese.
Pianistul care cânta notele fara sa simta nimic
nu este un artist, dupa cum nu este nici fotograful
care prezinta contraste-si-tonuri lipsite de pasiune.
Pasiunea este emotie, implicare, conexiune, si toate
acestea sunt rezultatele unei idei.
Creatia artistica este o batalie, o confruntare, o
cautare, o chestiune ce tine de suflet si de supravietuire,
o pasiune în care se amesteca o gramada de frustrari
si un dram de rasplata, este un impuls irezistibil,
o dependenta, o forma de nebunie auto-impusa într-o
lume care nu îmi cere deloc sa fac acest lucru.
Arta mea este asadar o mare bucurie pur si simplu pentru
ca nu foloseste nimanui, niciodata. De fapt, daca ar
avea un scop maret, mi s-ar parea ca e munca.
A nu comunica este, practic vorbind, acelasi lucru
cu a nu avea nimic de comunicat. Cum spunea Mark Twain:
„Cei care nu citesc nu au nici un avantaj fata
de cei care nu stiu sa citeasca.” În diferite
momente ale vietii mele, în diferite momente ale
anului, în diferite stari si chiar într-o
altfel de lumina, o fotografie buna ofera o experienta
diferita, o experienta a schimbarii.
Fotografiile bune, cele care trec dincolo de distilare,
devin cai de acces, lumânari, profesori, palme
peste cap, prieteni, masuri, mementouri si busola. Ele
nu pot fi toate aceste lucruri deodata. Este nevoie
de timp si repetitie pentru ca toate calitatile unei
imagini sa iasa la suprafata. O fotografie buna se desface
ca o floare, nu ca o carte în relief.
|