|
Cum citim fotografiile
Încet, pe nesimtite, lumea se umple
de fotografii. Comunicarea prin viu grai sau prin scris
este, nu de putine ori, substituita de limbajul vizual.
Miliarde de poze ajung periodic în „vazul“
retelelor sociale.
Astfel, timpul dedicat lecturii unei imagini devine
tot mai scurt. În acest context, modul în
care citim o fotografie este esential, altfel riscam
sa devenim niste analfabeti vizuali.
Orice imagine e dublu articulata: desemneaza
(descrie ceea ce se vede) si semnifica (este pasibila
unei interpretari). Orice fotografie conspira, pe undeva,
la a ne modifica subtil atitudinea si, în ultima
instanta, actiunile. Semnificatia acesteia variaza în
functie de mediul social, educatia, standardul de viata
si aspiratiile noastre ca privitori. La fel, ea depinde
de contextul în care este eceptata, fie ca e vorba
despre un album personal, un ziar, o publicatie de arta,
o galerie, un monitor si asa mai departe. Exista, prin
urmare, doar o singura interpretare valabila sau sunt
mai multe? Într-un dialog viu, cu paranteze de
ordin istoric si cu exemple practice, cei doi autori
încearca sa limpezeasca lucrurile. Gândind
cu voce tare, ne îndeamna sa întelegem noi
însine modul în care o simpla fotografie,
lipsita de grai, ne vorbeste. Un dialog relaxat, consistent,
edificator.
Bonus! O selectie din Best of EndNotes,
asa cum au aparut în numarul omagial al Revistei
LensWork, dedicat lui Bill Jay. Acest om a reflectat
în scris la fotografie vreme de mai bine de cincizeci
de ani. Din celebrele sale note putem afla printre altele:
care e secretul ultim al fotografiei, de ce o chema
pe o pisica tocmai Koudelka sau care sunt cele mai practice
sfaturi adresate de maestri unor fotografi în
devenire.
Cartea apare în colectia Diafragma
9 si are 162 de pagini. Formatul este 15x21 cm, are
coperta cretata cu clape. Costa 29 ron.
Voicu Bojan, editor Colectia Diafragma
|